søndag den 11. januar 2015

Glædelig jul

Juleaften

Holdte jule hjemme i lille Danmark, for nogle uger siden. Det var en rigtig dejlig gammel traditionel aften med min skønne familie Millinge + Møllegaard:) Vi spiste dejlig julemad med det hele, lige fra lækker and til flæskesværd! Vi fik sunget om juletræet, selvom sangteksten haltede lidt, men det vil også lidt af charmen af juleaftenen. Der blev åbnede en masse smukke og skønne gaver, det var noget af en success. Jeg var i hvertfald tilfreds med alle mine dejlige gaver, at jeg ikke engang skulle ud og bytte en eneste af gaverne. 

Jeg elsker selv at give gaver, så jeg havde også købt en masse specielle gaver til mine tætteste venner, som jeg glædet mig til at høre fra i løbet af de næste dage. 
For mig er gaver noget, som jeg køber til folk for at glæde dem, fordi jeg kommer til at tænke på dem i det øjeblik jeg ser gaven. Det lyder lidt Saint agtig, men jeg forventer normalt ikke noget tilbage fra mine venner, fordi det er glæden ved at give noget til en speciel person, som er en gave i sig selv. Min far var dog uenig med mig fordi det koster min bank konto og det er en dyr glæde, selvom det jo kun er jule en gang om året. Men jeg sagde bare at det tanken der tæller, det behøver ikke at være store eller dyre gaver altid, nogle gange er det bare at kunne få dem til at smile ved gaven. 
Jeg synes også lidt at ønskeliste kan gå lidt hen og blive lidt af en bestillings liste nu til dags, although, hvis det er familie føler jeg lidt at det er noget andet (ved ikke hvorfor, tror det er bare fordi det er normalt at man skal give dem, så det er et andet slags forhold). Ikke at jeg ikke synes det er okay at man ved lige præcis man brænder for, men det er lige at finde balancen.  

Jeg vandt mandel gaven! Til ris al manden, fik den i anden mundfuld. Min skøre fætter var ellers den første der tog, og han havde fisket lidt først, så jeg tænkte at han nok ville få mandlen :) Så var ret overrasket da jeg fik den.  

Vi fik også leget den traditionelle "Milling" lys-leg over middagen, det var så hyggeligt. Min far snakker altid om det så meget før vi er til middagen, om hvordan han rigtig skal gå hen og vinde, og hvad han vil gøre for at vinde. Min fætter vandt lys-legen i år:) 
Hvis du ikke ved hvad lys-traditionen er: går den ud på at alle ved bordet får et lille hvidt lys stående foran dem også bliver de alle sammen smukt tændt på samme tid, også igennem hele middagen brænder de så ned. Og den sidste som stadig har et tændt lyst vinder lys gaven. 

Danske traditionerne er det bedste ved julen også selvfølglig den lækre fede jule mad, som man kun får en gang om året, også er det jo altid dejlig at samle hele familien, hvor jule stemning er helt unikt. 
I USA har vi ikke lige så mange traditionen, som i Danmark. 
Jeg elsker at holde jul med min familie hjemme på Fyn. 

Håber at i alle sammen havde en ligeså god jul! 





















  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar