tirsdag den 25. marts 2014

Spring Break, NYC, SORGENFRI


Tilfældigheder

Hi, jeg ved godt at det har været længe siden, men jeg har været lidt skole træt i slutningen af februar og distraheret af den opkommende Spring break.
I Spring break tog jeg flyet sammen med Enya tilbage til NYC. Vi fløj fra Penn State til Washington DC, også skiftede til et fly til NYC. Jeg havde lige 2 hele dage indtil jeg fløj videre hjem til Danmark. I de 2 dage fik jeg oplevet lidt af hvert i NY. Den første dag startede jeg ud med at løbe en frisk tur nede ved upper East River side, jeg elsker virkelig stadig den løbe tur. Derefter fik jeg købt nogle ACT bøger for mine opkommende store teste i april og efterår. Tiden løb fra mig, så jeg tog en taxa til caféen E.A.T på upper East side, hvor jeg mødtes med mine to gamle veninder, fra Columbia  Prep Samara og Nathalie. Vi fik en lækker sund frokost (laks og salat), Nathalie og jeg tog til en motions/styrke klasse hos Exhale, som var et rigtig fint spa/fitness sted på 70th Madison avenue. Jeg undervurderede klassen, siden jeg tager 4 body sculpt timer om ugen her på Grier. Exhale var så hårdt, at jeg kunne mærke det i mine muskler hele 2 dage efter!
Næste dag stod jeg tideligt op og opleve NYC ”vågne” (hvis den gør det), jeg fik købt mig selv en croissant hos et lille fransk sted jeg kender nær lejligheden.
Jeg gik lidt rundt i kvarteret, og nød den ”rolige” morgen med en blå himmel og glæden af ferie og frihed. Jeg fik lavet manicure og pedicure, så jeg var klar til sandaler osv… (Ja, far det var nødvendigt). Derefter gik jeg lidt mere rundt i det dejlige solskins vejr, også slog det mig da jeg gik forbi en frisør, kunne det ikke været sjovt med en fornyelse til mit hår? Så jeg fik hurtigt tjekket priserne ud også om de havde tid. Siden det var tideligt morgen, havde de en tid øjeblikligt . Så jeg fik hurtigt vist frisøren et billede af den frisure jeg ville have, det kunne han sagten lave på en 2 timer. Mit hår er aldrig før været farvet så lyst, som det blev den dag. Men det ser rigtig godt ud og jeg er rigtig glad for det. Jeg blev nød til at sprinte hjem, fordi jeg havde car service til at hente mig kl. 14, som kørte mig til JFK lufthavn, siden jeg skulle flyve til Danmark, den dag.
Jeg fik smækket min kuffert sammen på få minutter også ud af døren i en fart. I lufthaven sagde kontrol damen at jeg var kommet en dag for tideligt, hvilket jeg synes var underligt. Så jeg gik tilbage og sagde at hun skulle kigge en ekstra gang, også indså hun at jeg var kommet den rigtig dag. Jeg synes at det er for dårligt at de ikke kigger ordentligt, for hvad nu hvis jeg bare var taget tilbage og gået glip af mit fly til Amsterdam? (Jeg tror hun var blevet forvirret af datoerne siden jeg fløj igennem et døgnskift, men det burde de være vant til). Under fly turen fik jeg set en masse film, for jeg troede at jeg ville komme kl. 23 om aften og ikke kl. 11 om eftermiddagen, så jeg holdte mig vågen hele flyturen. Jeg så ”the secrete life of Mitty”., jeg synes faktisk ikke at den var særlig god, det kan godt være at den havde flotte billeder fra Island and so. Pointen var lidt af en cliché ”tag chancer og lev i nuet” (normalt elsker jeg clichéer, fordi de giver mening siden de altid bliver repeated). Jeg synes pointen er meget rigtigt for noget man skal huske i livet, men der var bare noget over den måde de viste det på i filmen, jeg personligt ikke brød mig om. (Måske var det også hoved skuespiller jeg ikke ikke bryder mig om). Hvis jeg selv skal sige det, lever jeg efter at leve i nuet og at tage chancer i livet (so far, selvom jeg kun er 17/18 til sommer).
Livet består af så mange valg, som man kan vælge og fra vælge. Bare på en almindelig dag kan der være store afgørende valg. I forgårs var jeg på Broadway og så et helt nyt musical ”If/then”, som viste en kvindes liv der havde tog scenarier, som var bygget ud fra to valg hun lavede i en park. Publikum så hendes to liv kørte parallelt med hinanden, også viste de to udfald af hvordan hendes liv kom til at blive ved de to valg i parken. (ligesom filmen Slighting doors).
Musicalet fik mig virkelig til at tænke over de mange valg man tager her i livet. Min situation er for eksempel meget god, hvor ville jeg havde endt hvis jeg aldrig havde blevet en udvekslingsstudent? Så ville jeg nok havde gået på teater linjen på Oure efterskole på fyn, også kommet hjem i nogle af weekenderne også havde jeg forsat på VG eng-samf linjen, og hvad så? Ville jeg nogensinde ha’ taget til USA? (nej, nok ikke for 10 måneder). Også er der mit valg, som jeg tog i 2011, som fik mig til hvor jeg er nu. Jeg tog chancen med et ukendt udvekslings år i USA, hvor mange faktorer er vigtige, jeg kunne have endt hvor som helst, lige fra west coast til east coast. Jeg var så heldig at komme til NYC hos the O’Neils, det kunne ikke have været et bedre sted at opleve og finde mig selv. Mit udvekslings år gav mig virkelig mange ting lige fra ubeskrivelige oplevelser til forståelsen af de forskellige værdier jeg har som person.
Jeg ville aldrig bytte det år for noget som helst på jorden eller i universet.

DANMARK
Min familie inklusivt min farmor kom og hentede mig i lufthavnen, jeg var rigtig glad for se dem alle sammen igen. Sidste gang jeg var hjemme var 2 ½ måned siden (ok lang tid siden). Vi fik alle sammen en dejlig frokost med solskin ude i haven. Der er simpelthen intet bedre sted end hjem. Jeg synes personligt at et er hjem er der,  hvor de personer man holder mest af er. Det er ikke omgivelserne der udgør følesen af hjem, men de personer som omgiver en.
Jeg fik sovet lidt efter frokosten også fik jeg ellers gået en lang tur med min sødeste lille Mûsli hund. I løbet af de 10 dage jeg var hjemme, fik jeg brugt massere af tid sammen med min familie og venner. Også fik jeg et indblik i min gamle hverdag, som jeg havde sidste år. Hvilket var rigtigt dejligt! Der er nogle ting jeg savner, men igen så er der nogle ting så som arbejde og stress jeg ikke savner. På Grier har jeg tid til at fordybe mig og gøre de ting jeg skal (det lyder måske lidt tørt og nørdet, men jeg er stadig glad her). Jeg har dog savnet min frihed til at gå lange ture, cykle og gå hvor hen jeg har lyst til, for på Grier er der ikke mange steder du kan gå hen. (du kan gå til cafeteriet, stalden, art bygningen, danse studiet, Main bygningen og ellers er der bare træer. Jeg har savnet civilisationen, hvor det ikke kun består af piger of lærer.
Tjaa… jeg fik virkeligt udnyttet ferien hjemme, ude, blandt familie og venner.

Knus Lærke.

Ps. Husk der er altid et valg.
Bare man har smilet med sig, så får man det bedste ud af det J



Forårs dag i Central Park 


Sittin on a big rock, eating my lunch.


Beherskede mig ikke selv med tøj, som skulle med til Grier fra DK.

Ved Union Square.


Farvede væg downtown.


Var ude og tage billeder med Chad her i lørdags.


Subway livet.


Taget fra Brooklyn Bridge, Manhattan skyline.


Brooklyn bridge vrimlede med turister!


Smiler fordi solen skinnede, og jeg fik is:)



Til højre på billedet kan du se friheds gudinden :) 



Sidste sommer var Chad og jeg i Brooklyn, for at tage billeder, han havde den helt samme trøje på (haha).


Strolling around. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar